Primærmålgruppen for arbeidet var arbeidsgivere, som er Academic Works kundegruppe. Dette er organisasjoner og selskaper som skal rekruttere ansatte, mangler ressurser eller kompetanse til dette, og velger å leie inn Academic Work til jobben. IT, teknologi og økonomi er hovedmålgrupper, noe som også reflekteres i de tre underrangeringene av årets arbeidsgiver. Sekundærmålgruppen var unge arbeidstakere, som leter etter jobb, og som vil ansettes av og leies ut av Academic Work.
Valg av virkemidler og kanalvalg
Hovedmålet var oppmerksomhet i målgruppene, for å bygge merkevarekjennskap og posisjonering som ekspert. Tradisjonelle medier ble valgt som tillegg til Academic Works kommunikasjon i egne kanaler med nyhetsbrev, nettsider, direkte kommunikasjon og sosiale medier og deres egen betalte annonsering, hovedsakelig målrettet via sosiale medier.
Tradisjonell mediedekning har noen unike fordeler, som spesielt er viktige for å bygge en ekspertposisjon. Som uavhengig tredjepart tilfører medienes omtale en troverdighet som aktører ikke kan oppnå når de omtaler seg selv, bruker egne kanaler eller kjøpt markedsføring.
Bruk av tradisjonell presse er en av de beste virkemidlene for å etablere en ekspertrolle i markedet, og gir også unike muligheter for å nå ut både bredt og spisset til en definert målgruppe, uten å bruke annonsepenger.
For å treffe primærmålgruppen arbeidsgivere, ble hovedvinklingene utformet med tanke på å være relevante for næringslivspressen, samt aktuelle bransje- og nisjemedier. Medier som omtaler ledelse og rekruttering fikk hovedfokus, og nisjemedier valgt ut fra de tre underkategoriene av undersøkelsen (IT, teknologi og økonomi).
For å nå sekundærgruppen unge arbeidstakere ble bredere nasjonale medier valgt, samt et utvalg relevante studentmedier.
For å spesifikt nå målgruppen i Trondheim i forbindelse med det lokale arrangementet der, ble også lokale medier i Trondheim valgt.