Å mestre påvirkningens kunst forblir et intrikat puslespill der strategi, innsikt, taktiske vurderinger, kreativitet og erfaring skal settes sammen til stadig nye og slagkraftige løsninger.

Det er ikke blitt noe enklere det siste året – men akkurat dette er som med toppturer – gleden ved å lykkes øker med innsatsen og vanskelighetsgraden.

I 2019 har vi trent både våre strategiske og kreative muskler. Vi har bidratt med råd og kommunikasjon i komplekse, vanskelige saker, og vi har stått skulder ved skulder med oppdragsgivere i kriser.

Den kreative muskelen har utviklet sterkt innhold, visuelle løsninger og kampanjer.

Vi syns det er gøy å måle krefter med bransjekolleger og andre byråer, både i Norge og i Europa. Ved inngangen av året satt vi oss som mål å vinne gull i de viktigste PR- og kommunikasjonskonkurransene i Europa. Vi hentet fire gull og 13 nominasjoner – godt over våre egne mål. Aldri har vi vært bedre!

Vi tror på kreative kampanjer som leverer på strategiske målsettinger. Vi elsker å utvikle kommunikasjon som treffer målgruppen emosjonelt og som leverer forretningsmessig effekt.

Handlekraft i bærekraft

I 2019 fikk kommunikasjonsdirektører og markedsførere oppleve hvordan bærekraft og klima satt dagsorden. Mange har tidligere sett en annen vei. Andre har kommunisert i grønne ord og vendinger uten å faktisk ha gjort noe. I 2020 vil bærekraft og klima bli noe alle virksomheter forventes å levere på. Og med det mener jeg konkrete tiltak. Hvis man tror bærekraft er et fint ord en kan smykke seg med, så la være.

Klimautfordringen engasjerer bredt. Global oppvarming representerer enorme utfordringer og debatten fortjener faktabaserte og nyanserte bidrag. Polariserte samfunnsdebatter tjener ingen.

Her i Nucleus har vi lagt bak oss et veldig spennende år. Vi har blant annet blitt godt kjent med det fantastiske arbeidet som Leger Uten Grenser gjør, gjennom et veldig spennende kundeprosjekt. Derfor har vi valgt å droppe de tradisjonelle julegavene til ansatte, og gir i stedet penger til arbeidet Leger Uten Grenser gjør. Det vil faktisk bidra til å redde liv.

Vi ønsker oss et 2020 med mindre lidelse og med mer meningsfull kommunikasjon og tillitsvekkende dialog.