I sommer delte vi gladnyheten om «Levende lydbok» som stakk av med gull i SABRE Awards. Nå gjør vi plass til ytterligere to gull til «Levende lydbok» og NLB i vårt stadig mer rikholdige premieskap!

– Å skape leseglede er særlig viktig i en gruppe barn og unge som strever med å lese trykt tekst. Innsikten fortalte oss at lydbøker kan bidra til at de ikke føler seg fullt så utenfor, når også de har tilgang på de samme bøkene som venner leser og snakker om. Denne kunnskapen brukte vi i konseptutviklingen og i arbeidet med kampanjen, sier Jan-Sverre Syvertsen, kundeansvarlig og seniorrådgiver i Nucleus.

Kampanjen, og filmen som er lagd sammen med regissøren Katja Høgset, treffer målbildene meget godt og er sett av over 600 000 personer.

magnus fra kampanjen for nlb i skjermbilde med european excellence vinner-logo
Fra kampanjefilmen: Magnus sitter og venter på den levende lydboken.

Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek produserer litteratur for alle som har problemer med å lese trykt tekst. I Norge har 1 av 20 barn diagnosen dysleksi og utgjør en viktig målgruppe for biblioteket. Utfordringen er at mange som har rett på bøker fra NLB ikke er klar over at biblioteket finnes.

I forbindelse med Bokåret 2019 fikk Nucleus i oppgave å skape leseglede i NLB sine målgrupper blant barn og unge. Løsningen ble å gi bort en av Norges mest produktive og populære barnebokforfattere, Arne Svingen.

Se filmen:

– Med utgangspunkt i en god brief og et godt samarbeid med NLB, valgte vi å lage en kampanje som skulle gjøre litteraturen enda mer tilgjengelig enn det den er i dag, selv med NLB sitt tilbud. Derfor bestemte vi oss for å gi bort en forfatter, forklarer rådgiver Emilie Valebjørg i Nucleus.

Kampanjen var todelt. I september arrangerte NLB en konkurranse hvor premien var en ekte forfatter. Den heldige vinneren ble Magnus Hovland fra Askim, som har dysleksi og er stor fan av Arne Svingen sine bøker. Møtet mellom dem ble filmet, og i slutten av oktober ble filmene distribuert på Facebook, Instagram og Snapchat.

– Kampanjen har vist seg å engasjere mange barn og unge, ikke minst gutter, noe er spesielt gledelig, siden det er en målgruppe som det tradisjonelt sett er vanskelig å nå, sier kommunikasjonssjef Liv Torild Ellefsen i NLB.