Facebook er utviklet for å hjelpe annonsører oppnå ulike mål, og annonseformatene er utformet for å fange oppmerksomhet og fremme handling. Men hvor mye tid og penger bør man egentlig bruke på Facebook?

Nesten tre milliarder mennesker bruker Facebook hver måned for å holde kontakten med venner og familie, og for å finne og oppdage saker som er viktige for dem. Ergo – Facebook er et godt verktøy for å nå ut til store mengder av befolkningen.

Med Facebook får du muligheten til å kommunisere gjennom ulike visuelle virkemidler som bilde, animasjon eller video, og ulike annonseformater som Instant Article, karusell eller en standard annonse. Det finnes også et bredt utvalg av optimaliseringsmuligheter og målsetninger (rekkevidde, klikk, kjøp, nedlastinger) som vil hjelpe deg nå målet ditt.

I Nucleus har vi to nådeløse eksperter på området. Her får du Cathrine og Malins konkrete tips til hvordan å lykkes på Facebook.

malin holter og cathrine hofland på møterom foran en sterk annonse
GENERASJON «DIGITAL RÅDGIVER I NUCLEUS»: Malin og Cathrine

Hva er målet ditt?

Er målet ditt å bygge kjennskap eller forsterke ønskede assosiasjoner til virksomheten din? Da kan en god strategi være å kjøre merkevarebyggende annonser som fokuserer på det budskapet du ønsker å formidle.

Da er det viktig at man evner å formidle budskapet på en måte som mottaker har interesse av og finner nyttig, kontra en skrytete eller belærende måte. Generisk trenger ikke være kjedelig.

Hva selger du?

Selger virksomheten din et produkt eller en tjeneste kan det være hensiktsmessig å fremheve den varen gjennom produktspesifikke annonser. Her er det igjen viktig å tenke over hva denne varen gir av fordeler eller verdi til mottakeren, enn hva virksomheten selv liker best ved varen. Løft frem relevante USPer (Unique Selling Proposition – på norsk ofte oversatt til «unike verdiforslag») basert på behovet til målgruppen på en enkel, tydelig og engasjerende måte.

– Vi anbefaler en jevn tilstedeværelse på de viktigste markedskanalene for din virksomhet, med en supplering av budskap og spesifikke kampanjer ved behov. På denne måten mister man ikke mottakerens oppmerksomhet eller «Share of Voice» i de periodene man ikke har noe ekstra å annonsere for, sier digital medierådgiver, Malin Holter.

Hva koster det?

Kostnaden for en slik “always on”-kampanje på Facebook ligger på alt fra 1.000 til 100.000 kr i måneden. Nøyaktig budsjett for virksomheten din er avhengig av målgruppe, budskap, konkurranse og målsetting. Vi anbefaler å begynne med et budsjett du er komfortabel med, for så å gjøre justeringer etter en viss tid når du har nok data til å se en tydelig ROI (Return of Investment).

Eksempel på et annonseløp med et budsjett på 10.000 kr i måneden på Facebook:

  • 2000 kr i måneden for produktspesifikke annonser for å øke salg på de produktene
  • 3000 kr i måneden for å drive trafikk til nettstedet
  • 5000 kr i måneden for merkevarebygging for å øke kjennskap

Skal du etablere kjennskap i et nytt, men lite marked med høy konkurranse, vil budsjettet muligens være like stort som om du var en kjent bedrift som jobber for å beholde en “Top of Mind”-posisjon hos en større målgruppe.


Og et par ting til:

  • For maksimalt utbytte av investeringen din på Facebook må du ha et bevisst forhold til innholdet i annonsen. Tenk kvalitet over kvantitet og unngå uendelig mange A/B tester.
  • Fokuser på visuelt materiell av høy kvalitet, en relevant landingsside og gjennomtenkte, korte, engasjerende tekster (de færreste gidder å trykke på mer..). Spør deg selv: Hva er det målgruppen min trigges av? Har du ikke svaret på dette kan det være en begynnelse å ringe oss!
  • Ikke glem at du snakker til mennesker – uavhengig om det er B2B (bedrift til bedrift) eller B2C (bedrift til kunde). Man kan være profesjonell samtidig som man engasjerer målgruppen til å gjennomføre en ønsket handling, enten det er å fylle ut et skjema eller kjøpe enda en hundeleke.
  • Det verste er irrelevans. Passer bildet til overskriften, utfyller primærteksten resten og henger landingssiden sammen med det som huket brukeren inn i første omgang?
flaske med nucleus logo står på bord
ALT ER RELATIVT: Er flasken halvfull eller halvtom? Er Facebook dyrt eller billig?

«Dårlig» innhold blir straffet

Facebooks målsetting er å få folk til å bruke mest mulig tid på plattformen. For å gjøre dette må de servere brukeren relevant innhold. Facebook er dermed ikke interessert i å løfte frem «dårlig» (altså lite engasjerende) innhold, enten det er organisk eller betalt. Hvis annonsen din oppleves som «dårlig» blir den straffet med høyere kostnad per ønsket handling, som igjen gir dårligere ROI.

Derimot belønner Facebook de som skaper organisk og/eller betalt innhold som er skreddersydd til målgruppen. Når innholdet ditt er interessant, engasjerende, relevant eller rett og slett gøy, viser målgruppen det ved å trykke på lenker, se på filmer, kommentere, like og dele.

Lykke til!