Hennig-Olsen Is og Lerum vant torsdag kveld sølv i årets pris i NY-kategorien på ANFO Effekt 2020 for lanseringen av saftisen ZERoh! Nucleus har stått for markedsføringen gjennom mediekontakt og PR.

– Veldig moro! En vesentlig suksessfaktor for ZERoh! er at vi greide å tiltrekke oss nye kundegrupper, forteller merkevaresjef Anders Hennig-Olsen.

Undersøkelser viser at 8 av 10 ZERoh-kjøp stammer fra nye kunder, hvilket betyr at Hennig-Olsen Is greide kunsten å unngå kannibalisering av egne produkter.

ZERoh! var en av de mest solgte iskrem-nyhetene i Norge i 2019. Med et begrenset budsjett til tradisjonell betalt kommunikasjon, utgjorde PR og mediekontakt hoveddelen av lanseringen og markedsføringen.

– Dette beviser at med en smart PR-plan kan man gjøre en fullgod produktlansering. Her har vi hatt lite drahjelp av betalt kommunikasjon, men resultatene er likevel veldig imponerende. Samtidig må vi gi ros til Hennig-Olsen Is som gjennom en god produkt-innovasjon greier å verdiøke hele segmentet, sier byråleder Axel Revheim i Nucleus.

Det ble i 2019 solgt rundt fire millioner ZEROh!-is i en kombinasjon av multipacks og enkeltpakninger.

Sunnhet på agendaen

ZERoh! er et resultat av en merkevareallianse med Lerum. Lerums ZERoh!-saft har vært en knallsuksess siden markedsintroduksjonen i 2013 med omsetningsvekst til 100 millioner kroner kun tre år etter lansering.

Lettere iskremalternativer har lenge vært på agendaen som en viktig del av innovasjonsarbeidet i Hennig-Olsen Is. Og i 2018 signerte både Hennig-Olsen Is og Lerum regjeringens intensjonsavtale om å tilrettelegge for et sunnere kosthold.

– Vi ble enige om å inngå en merkevareallianse der Hennig-Olsen Is bidro med iskremekspertisen og ZERoh! med sin tydelige helseposisjon, sier Anders Hennig-Olsen.

– Sammen med Lerum har vi skapt en helt ny iskremopplevelse og vi viser at det faktisk er mulig å lage forfriskende og velsmakende iskrem helt uten sukker og kalorier, avslutter han.

Sølvbildet fra Anfo Effekt 2020: