Google My Business er en god måte å eksponere bedriften din på en profesjonell måte, i en relevant kontekst. Her får du 10 tips til hvordan du kan bli mer synlig og skape tillit hos kundene ved hjelp av Google.

«Google My Business» har noe beordrende og imperativsk over seg. Men det er ingen som ber deg om noe som helst. Her handler det om verktøyet som gjør det mulig å benytte Google til sin fordel for bedriften og din annonsering.

En Google My Business-profil (Google Min Bedrift) vil kunne være det første møtet folk har med deg som aktør når de søker deg opp i Google – sett at du ar en profil. Derfor vil en god og troverdig profil i Google My Business vil hjelpe deg å bygge tillit hos potensielle kunder.

Ti tips til hvordan du får en optimal profil

Målet med en god Google My Business-profil er at folk skal få nok informasjon om deg som aktør, og dermed velge deg fremfor andre konkurrenter. Ved å ha en utfyllende profil senker du terskelen for potensielle kunder å ta kontakt, og nettopp velge deg og dine tjenester.

– Fordelen med en digital tilstedeværelse er å være tilgjengelige for kunder og potensielle ansatte, og Google My Business er den viktig del av å gjøre bedriften din tilgjengelig, sier Malin Øieren Holter, digital rådgiver er i Nucleus.

skjerm med google analytics oppe
FULL OVERSIKT: Med innsikt fra Google Analytics får du god oversikt over bedriften din på nett.

Her er våre ti tips til hvordan du kan optimalisere Google My Business:

  • Fyll ut all informasjonen Google ber om. På denne måten får potensielle kunder all den relevante informasjonen de trenger for å velge deg.
  • Legg inn bilder og video fra bedriften i din Google My Business-profil. Bilder av lokalet, produktet eller tjenester du leverer vil bidra til å vise den potensielle kunden hva du kan levere og tilby.
  • Legg inn en velskrevet beskrivelse av bedriften. På denne måten kan du kortfattet, men detaljert, fortelle hva bedriften gjør og kan tilby.
  • Bruk Google Posts, som fungerer på samme måte som sosiale medier-innlegg. Google vil at man skal legge inn relevante innlegg som vil fortelle potensielle kunder mer om bedriften. For eksempel kan det være innlegg om caser, leverte tjenester, salg eller tilbud, eller endring i tjenester. Bruk bilder for å fange oppmerksomhet.
  • Hvis det er mulig, be kunder om tilbakemeldinger gjennom Google My Business-profilen din. En bedrift med positive tilbakemeldinger vil oppfattes som troverdig, og senke terskelen for nye kunder.
  • Dersom det er relevant kan du legge inn en «bestilling»-knapp som vil hjelpe deg å senke terskelen for å bestille time, avtale eller lignende.
  • Ved å koble opp meldingsfunksjonen kan kunder ta kontakt med deg og bedriften direkte.
  • Sett opp og aktiviser Q&A-funksjonen i Google My Business for å gi potensielle kunder mulighet til å stille spørsmål, og slik at du og din bedrift får et unikt innblikk i potensielle kunders ønsker.
  • Service og meny. Om det er aktuelt for deg og din bedrift kan du legge inn en meny eller liste over tjenester som tilbys.
  • Sist, men ikke minst: Husk å gå inn jevnlig for å kontrollere at informasjonen er korrekt. Vi anbefaler at du sjekker hvordan profilen din ser ut for andre minst én gang i måneden. Start med å sjekke hyppig, og skaler ned hyppigheten dersom du ser at behovet ikke oppstår like ofte.

Googles filosofi sirkulerer rundt brukergenerert informasjon. Det betyr at hvem som helst kan foreslå endringer i din Google My Business-profil. Derfor er det viktig at du jevnlig sjekker hva slags informasjon som er tilgjengelig for folk som Googler deg og din bedrift.

malin holter emilie valebjørg i wergelandsveien 7
SENE KVELDER PÅ JOBB: Emilie og Malin diskuterer optimalisering.

Hvordan blir man nærmest, raskest og best?

Svaret er kartlagt. De ti rådene ovenfor gir en pekepinn på hvordan du kan optimalisere bruk av Google My Business, og utnytte funksjonen til det fulle. I tillegg til å fylle ut informasjon og ha en solid profil, kan du også koble profilen din opp til Google Maps.

Ved å gjøre dette kan kunder enda lettere finne deg når de googler. Folk er som regel opptatt av å finne nærmeste, raskeste og beste alternativ, og ved å ha profilen din synlig på kartet vil du komme opp når folk orienterer seg der de er.

Dermed kan folk enkelt finne deg, lese om deg og velge deg når du velger å ha en Google My Business-profil knyttet opp til Google Maps.

– Alt du gjør i Google My Business er med på å bygge opp totalinntrykket av deg som leverandør av tjenestene. Jo mer profesjonell og troverdig du er, jo større er sannsynligheten for å få lojale kunder som føler seg trygge på valget de har tatt. I tillegg rangerer Google My Business høyt på lokal SEO. Det betyr at informasjon du legger inn på din profil vil få en høyere plassering på Google enn dine konkurrenter, sier Holter.

Kontakt oss:

Har du spørsmål om Google My Business, SEO-optimalisering eller Google Ads? Ta kontakt med Malin her!