Ombruksuka er en uke dedikert til bærekraftig forbruk og økt ombruk, ikke tilfeldig lagt til siste uke av november. Tidligere har Ombruksuka blant annet vært fylt med byttemarkeder, foredrag og workshops, i regi av Renovasjon- og gjennvinningsetaten og Bymiljøetaten.

– Ombruksuka 2020 blir heldigital, og vi løfter fram Oslo kommunes egne ombrukstilbud gjennom videoportretter og utendørsplakater. Vi har mange gode tilbud, og vi ser et stort potensial i å markedsføre og fortelle innbyggere om at disse tilbudene finnes, sier prosjektleder Tonje Oliversen.

Samarbeidet med Nucleus har ifølge prosjektlederen gått knirkefritt fra start til slutt:

– Noe av det jeg har lyst til å trekke fram som det beste, er hvordan vi har jobbet sammen som et team. Fra vi landet konsept har vi snakket samme språk og hatt samme visjon om hva vi skal lage: personlige og nære video-portretter med masse varme. Dette har vi fått til, og det er skikkelig fint! Jeg opplever også at de som jobbet på prosjektet fra Nucleus var personlig engasjert i tematikken ombruk, og det mener jeg har bidratt til at sluttproduktene har blitt så bra. Personlig engasjement skinner alltid gjennom, sier Oliversen.

mann står og fikser sykkel
PÅ JOBB FOR OMBRUK: Her fra D20.

Fortjent oppmerksomhet

Innholdsansvarlig i Nucleus, Peter Gløersen, og visuell innholdsprodusent Daniel Jacobsen har de siste ukene reist byen rundt for å bli kjent ulike ombrukstilbud:

  • D20 Sykkelhub
  • Lindeberglokalet minigjenbruksstasjon
  • Deichman Bjørvika - Folkeverkstedet
  • Ombruksteltet på Haraldrud
  • Friluftssenteret i Gamle Oslo (FRIGO)
  • Colosseum minigjenbruksstasjon

– Det er så mange bra tiltak for ombruk i Oslo, og det har vært veldig gøy å gi noen av dem oppmerksomheten de fortjener, sier Gløersen.

Teamet fra Nucleus har bestått av: Mari Amundsen Westby, Malin Øieren Holter, Daniel Jacobsen, Peter Gløersen og Kyrre Edquist-Hansen,

Se noen av filmene her:

Og her er noen av digitalplakatene: