Nordmenn handler stadig mer på nett, og nye tall viser at norske forbrukere brukte rundt 160 milliarder kroner på netthandling i 2019. En del av disse transaksjonene foregikk på eller via utenlandske nettsteder, og utfordringen rundt fortolling blir stadig større.

Reguleringer betyr muligheter

1. januar 2020 avviklet Stortinget 350 kroners-regelen på varesendinger fra utlandet. Med noen unntak betyr det i realiteten at alle varer kjøpt på utenlandske nettbutikker og e-handel vil være tollpliktige. Det etterlater et marked som forvirrer både forbruker og bedrifter.

Allerede året før hadde de to norske gründerne Kim Trengereid og Peter Skarbøvig begynt å kjenne på usikkerheten blant netthandelsaktører og deres kunder. De registrerte fort et mulighetsrom i de fremtidige reguleringene.

– Reguleringer for noen betyr muligheter for andre. Vi etablerte Tollit for å gjøre fortolling av varer enkelt, raskt og billig, sier Kim Trengereid, administrerende direktør i Tollit.

De to gründerne Kim Trengereid og Peter Skarbøvig, sammen med CTO Eivind Yseteng og Nucleus-teamet

Hva er Tollit?

Tollit er en norsk app, som gjennom selvbetjening kan brukes til kjøp, sporing og fortolling av varer fra utenlandske nettbutikker.

– Hele konseptet bygger på en digital løsning som løser en uoversiktlig prosess rundt fortolling av varer. Forbrukere kan spare opptil 70% på fortolling, som igjen bidrar til økt salg. Tollit-løsningen bidrar på flere nivåer med en verifisering ved tollklarering B2C, som igjen bidrar til at tollvesenet får en utvidet, korrekt og verifisert informasjon knyttet til import. Det er vinn-vinn, sier CTO Eivind Yseteng med bla. bakgrunn fra Accenture og Visma.

Tollit starter først med å etablere løsningen for næringsmidler, og vil deretter kjøre piloter mot noen utvalgte nettbutikker. - Vi jobber kontinuerlig med å ekspandere løsningen til flere nettbutikker. Vi er også ute etter flere som vil samarbeide og ta i bruk vårt API, sier Yseteng videre.

Sommerferie gir også rom for jobb

– Jeg sto på fergeleiet i Geiranger når gjengen i Tollit tok kontakt, sier Kyrre Edquist-Hansen, leder for innhold, kreativitet og annonsering i Nucleus, og fortsetter:

– Derfra var veien kort til et samarbeid som umiddelbart ga resultater.

Med en ambisiøs plan om å lansere både app og nettside før høsten 2020, snudde både Nucleus og Tollit seg rundt midt i sommerferien for å gjennomføre både kontraktssignering, oppstartsmøter og utvikling i slutten av juli. På én drøy måned er vi klare til å lansere Tollit sitt nye utstillingsvindu – og appen for enklere fortolling er endelig klar i appstore i disse dager.

Du kan se den nye landingssiden her!

Resultatet

Vi ønsket å lage en stilren og intuitiv nettside der Tollit og deres app enkelt kunne formidles til nysgjerrige brukere. Samtidig hadde kunden et tidspress på å gjøre ferdig løsningen og vi hadde kort tid fra oppstart til lansering. Derfor var valget av WordPress som CMS en god løsning.

– Vi har lang erfaring med å lage brukervennlige nettsider på WordPress som gir oss et godt grunnlag til å kunne levere raskt uten at det går på bekostning av brukervennlighet eller merkevare, sier Øystein Tveito, utvikler i Nucleus