I 2019 hadde Nucleus en omsetningsvekst på 12,7 prosent og en vekst i byråinntekt på 6,1 prosent til rekordhøye 34,6 millioner kroner sammenlignet med 2018.

Resultatet før skatt landet på 2,5 millioner kroner, sammenlignet med 2,6 året før. Det skrives Finansavisen på sine sider.

– Vi er godt fornøyd med 2019 sett under ett. Byråinntekten er vår høyeste noensinne og reflekterer de grepene vi har gjort med å styrke byråets strategiske, kreative og digitale kompetanse. Dette gir resultater i form av nye store oppdrag og kunder som ønsker bredde i leveransene, sier byråleder Axel Revheim.

– Vi hadde i 2019 også en betydelig økning i byråinntekter på områdene krisekommunikasjon, kriseøvelser og medietreninger. Vi er også godt fornøyd med resultatet i lys av at vi i løpet av året både gjennomførte et lederskifte og brukte ressurser på å heve og bygge om byråets totale kompetanse, forteller han.

Nucleus hadde en god start på 2020, men er som de fleste byråer påvirket av Korona-bremsen i samfunnet. Byrået har imidlertid vært fullt ut operativt med ansatte på hjemmekontor og har ikke måttet permittere ansatte.

– Vi leverer tjenester i hele spekteret fra medierådgiving og kriserådgivning til innhold, kampanjer og digital markedsføring. I tillegg har vi en bredt sammensatt kundeportefølje med en god andel kunder i offentlig sektor. Tjenestebredden og porteføljesammensetningen gjør oss mer motstandsdyktige mot markedssvingninger og eksterne faktorer som korona, selv om vi også naturlig nok har hatt et fall i ordreinngangen i de siste tre månedene, sier Revheim.

Gasse og bremse samtidig

– Strategien vår har vært å gasse og bremse samtidig. Vi har hatt fokus på å ta ned kostnader for å styrke likviditeten, og samtidig investert all ledig tid og ressurser i å vinne nye kunder og oppdrag. Det har betalt seg og vi har vunnet en rekke nye kunder. Jeg er stolt av innsatsen og stå-på-viljen mine kolleger har vist i en krevende periode, sier Revheim.

Blant de nye kundene de siste månedene finner vi Kompetanse Norge, Kolonihagen, Leger Uten Grenser, Serit, Synctuition, Deep Insight og Mokki. I løpet av perioden har Nucleus også fått fornyet tillit hos Sony Electronics. Fra før har av Nucleus kunder som Byggmakker, Trygg Trafikk, Elfag, Cramo, RUStelefonen, Sporveien, Oslo kommune Bymiljøetaten, BAMA, Felleskjøpet og Hennig-Olsen Is.

– Optimismen er gradvis tilbake i næringslivet og vi merker et tiltakende aktivitetsnivå. Vi gleder oss til å komme ordentlig i gang med å jobbe med de nye kundene. Vi gleder oss også til å få møtt noen av de nye kundene fysisk – så langt har det bare vært digitale møter, sier Revheim.