2020 ble et toppår i PR- og kommunikasjonsbyråets 26 år lange historie. Byrået satte omsetningsrekord med 54,3 millioner og hadde en resultatvekst på 48 prosent sammenlignet med 2019.

I 2020 hadde Nucleus en byråinntekt på 33,7 millioner kroner, mot 34,6 millioner kroner året før. Omsetningen var 54,3 millioner, opp fra 44,5 millioner året før. Driftsresultatet endte på 3,7 millioner før skatt, opp fra 2,5 mnok i 2019.

– Høsten ble knallsterk og vi leverer et resultat som ligger godt foran det vi estimerte etter første halvår – og ikke minst så for oss da Norge stengte i mars 2020. Fremfor å permittere i mars og april var strategien vår å investere i økt salgsaktivitet. Vi var overbevist om at det ville gi et løft og et forsprang når situasjonen normaliserte seg. Strategien viste seg å være helt riktig, og vi hentet inn 20 nye kunder fra juni og ut året, sier byråleder Axel Revheim.

– Vi har et sterkt lag som har levert en ekstraordinær innsats i en lang og krevende periode. Jeg er stolt over å ha så mange dedikerte kolleger, sier byråleder Axel Revheim.

Blant de nye kundene er Ruter, Kompetanse Norge, Kystverket, Norec, Berry Alloc, Geberit og Wilfa. I løpet av 2020 ansatte Nucleus seks nye medarbeidere.

­– Første kvartal i 2021 har startet bra med mange oppdrag. Vi jobber på langsiktige kontrakter, så på mange av de nye kundene er det er først nå i 2021 vi virkelig kommer i gang. I tillegg har vi sett økt etterspørsel fra eksisterende kunder innenfor en rekke tjenesteområder, sier Revheim.

kyrre edquist hansen og axel revheim foran nucleus logo
FORNØYDE LEDERE: Kyrre og Axel.

Større, helhetlige leveranser

Omsetningsrekorden skyldes blant annet at Nucleus i økende grad gjøre større kampanjeleveranser, hvor byrået står for både strategi, ide og konsept, samt produksjon og medieinnkjøp. Oppdraget med å posisjonere Aker Solutions, etter sammenslåingen med Kværner i fjor høst, er en slik leveranse, hvor Nucleus hadde hånd om alt fra strategi og konsept til produksjon og mediekjøp.

– Hos oss går strategisk rådgivning hånd i hånd med kreativitet og uttaksproduksjon, enten det er innhold, PR, design, digital eller foto og film. Det er en styrke og tjenestebredde som gjør oss stadig mer attraktiv for både norske og internasjonale merkevarer. Kombinasjon av strategisk og kreativ kompetanse gjør også at vi stadig vinner internasjonale priser for prosjektene våre, sier leder for innhold, kreativitet og annonsering, Kyrre Edquist-Hansen.

kyrre edquist hansen i telefonen på et møterom
ALLTID PÅ JOBB: Leder for innhold, kreativitet og annonsering.