Nucleus pakker sakene og vender snuten mot Europas gründer-krybbe og Tysklands hovedstad, Berlin. I fire dager skal vi med fokus på utvikling og forretningsforståelse gjøre gjengen vår enda bedre på kreativ, digital markedsføring.

REISEBREV #4 – Epilog


Skrevet av Øyvind Løland, administrerende direktør
Vi har akkurat lagt bak oss fire intensive dager i Berlin. Gjennom to og en halv dag med jobbing og pitching, har hele byrået jobbet med strategiske og kreative problemstillinger for Husleie.no. Oppholdet har vært gull verdt for begge parter. Vi har på en strukturert måte jobbet fram kommunikasjonskonsepter tuftet på kreative prosesser, og det har vært nyttig trening for alle, og spesielt de som ikke har jobbet så ofte med slike utfordringer før.

Vi satte sammen grupper med kolleger som kanskje ikke jobber så tett til daglig, og fikk dermed også en tilleggsdimensjon på arbeidet. Gruppene jobbet hardt, og konkurransen var reell og merkbar – dette var en konkurranse alle ville vinne. Da pitchen lørdag ettermiddag var unnagjort var det en relativt sliten gjeng som ble sluppet løs i Berlins gater.

Koblingen mellom strategi, identitet, kreativitet og konsept er stadig viktigere for oss, og en utfordring vi også i stor grad møter på fra kundene våre. Vårt konkurransefortrinn er at vi skal ha en suveren orienteringsevne, samt en evnte til å tenke helhet mer enn andre. Dette var således ikke bare veldig god trening, men også et bevis på at vi klarer det.

I tillegg var Husleie.no både imponert og svært takknemlige for løsningsforslagene som kom, de ble utfordret på det meste og reiste hjem igjen med fornyet energi.

REISEBREV #4 – En vinner er kåret!


Lørdag 8.09.2018
Om det var et resultat av redaksjonell omtale i tidligere reisebrev eller bare en meget solid innsats i konkurransen vet vi ikke. Uansett er det en glede å presentere konkurransens vinnere: Checkpoint Charlie!

Vi takker for en veldig flott tur, både faglig og sosialt. Mer om opplevelsene vi hadde kommer om litt!

REISEBREV #3 – Konseptene spisses


Fredag 7.09.2018
Etter gårsdagens økt, der enkelte ble sittende igjen til langt på kveld, har de ulike gruppene igjen påbegynt arbeidet med kommunikasjonskonseptene. Alle har funnet sitt konsept, og jobber nå mot å implementere det i en helhetlig strategi.

Blant gruppene finner vi Checkpoint Charlie, som selv føler at de er i rute. Det viktigste for gruppa var å komme raskt i gang, og allerede etter én time var retningen de ønsket å gå bestemt. De er mer enn godt i gang, skal vi tro Ulrikke.

- Vi valgte tidlig å prioritere bort noen elementer i briefen, for så å velge en helt konkret retning.

Nucleus' egen journalist lider av å selv være en del av konkurransen, og får med det ikke særlig konkrete svar fra de andre gruppene. Det er med andre ord en medietrent gjeng som lirer av seg mer eller mindre innholdsrike sitater til den vordende journalisten:

- «I en verden som flyter skal vi få det til å flyte mer.» - Sven

- «Vi skal få rørledningene til å sitte sammen uten lekkasjer.» - Kyrre

- «Akkurat nå er vi midt i en tung, strategisk prosess, og har ikke tid til å prioritere media.» - Ukjent

Uten å ha blitt noe særlig klokere, tar journalisten turen videre til konkurransens hovedpersoner, Kjetil og Helene fra Husleie.no. De har på sin side mye å komme med.

- Vi syns dette er veldig lærerikt. Vi blir utfordret på eget konsept, og får 30 smartinger til å se på strategien vår med nye øyne. Det er fascinerende å se at alle har et så rettet fokus på oss, når Berlin og sosialisering ligger bare en heis unna. Her går virkelig folk all in, sier markedssjef Helene.

- I tillegg er det gøy å bli kjent med så mange mennesker, og å se hvor forskjellig gruppene jobber. Med det samme målet jobber alle gruppene ut i fra helt ulike utgangspunkt, avslutter Kjetil Olsen, administrerende direktør i selskapet.

I morgen er det duket for presentasjoner, og en kan kjenne at nervene og konkurranseinstinktene begynner å nå overflaten.

Dette blir spennende!

Vi høres!

REISEBREV #2 – Konkurransen er i gang!


Torsdag 6.09.2018
Formålet med Berlin-turen er å bli bedre, og for å bli bedre må vi øve i en realistisk kontekst. Derfor er vi så heldige at Husleie.no har valgt å bli med oss helt til Berlin. Fra Mindspace sitt kule coworkingspace i Berlin skal vi gjennom gruppearbeid jobbe frem kommunikasjonskonsepter hvor målsetningen er å akselerere veksten til selskapet.

Gruppa til Leif, Anette, Lisa og Magnus kaller seg for «Currywürst», og er allerede godt i gang. Først og fremst handler det om å kartlegge kundens marked. Innsikt om kunden er helt nødvendig før man begynner å gjøre strategiske og metodiske valg. Hvem er kundene til Husleie.no? Hvor kommer kundene fra? Hva er Husleie.no sin posisjon i markedet i dag? Og hvordan skal man nå nye kunder?

- For å forstå hva vi kan gjøre må vi forstå hvem Husleie.no er. I og med at vi er under tidspress er vi nødt til å gjøre en rask kartlegging av Husleie.no sin markedsposisjon og vite hvordan de kom seg dit. Først da kan vi begynne å tenke metodisk og kreativt om hvordan vi skal legge Husleie.no sin nye vekststrategi, sier seniorrådgiver Leif, og får støtte av Anette:

- Hvorvidt vi for eksempel skal sponse innlegg på Facebook eller inngå samarbeid med andre aktører i markedet er ikke akkurat det første vi må tenke på. Først og fremst må vi blant annet kartlegge vekstdrivere og kundeadferd, slik at veien videre har et tydelig utgangspunkt og et strategisk fotfeste.

Husleie.no er en digital forvalter av utleieprosessen, i både privat- og proff-markedet for utleie av leiligheter. Med oss til Berlin har vi både administrerende direktør Kjetil Olsen og markedssjef Helene Hopstock.

Currywürst-gruppa er bare én av seks grupper som jobber med den samme problemstillingen. Lørdag blir det pitching og premier.

Vi høres!

REISEBREV #1


Onsdag 5.09.2018
Hvorfor gjør vi dette?

Vi har et ønske om å involvere alle ansatte i forretningsutvikling, strategi, kommunikasjonskonsepter og taktiske uttak. Vi gjør dette for å trene alle sammen, ikke bare i utvalgte kundeteam, men også fordi vi tror dette er en kul måte å heve kompetansen på og jobbe sammen med kolleger man ikke jobber så ofte med ellers.

For å gjøre dette mest mulig realistisk, har vi valgt å adoptere en startup som blir med oss på turen. Våre seks grupper vil få en brief ved starten av torsdagen, og til slutt pitche sine løsninger ved lunsjtider lørdag. Fram til det lever vi «the startup life» i et coworking space i Berlin.

Under reisen vil vi selvfølgelig skrive reisebrev, slik at du kan få en oppdatert oversikt over hva vi gjør og hvordan vi gjør det. Oppdatert reisebrev finner du på denne siden.

Auf Wiedersehen

Øyvind Løland
Administrerende direktør