Byggmakker: Den usynlige hjelperen

Gjennom et helhetlig konsept bisto vi Byggmakker med å styrke posisjonen deres som proffkundenes usynlige hjelper. Resultatene viser økt kjennskap og nye kunder.
Se en av filmene!
OPPDRAG

Voksende digitale relasjoner

Byggmakker jobber knallhardt hver dag for å styrke samarbeidet med proffkundene. Dette skjer først og fremst gjennom daglige interaksjoner i fysiske butikker, men også i voksende grad gjennom kontinuerlig digital kommunikasjon på nettsider og i sosiale kanaler. I tillegg har Byggmakker en rekke tjenester som skal hjelpe kundene med å ha fokus på de riktige tingene: å tilbringe tid på byggeplassen for å skape verdier og arbeidsplasser. Byggmakkers digitale tjenester er ment til å bidra til langsiktig og effektiviserende prosesser i samspillet mellom Byggmakker og deres proffkunder.

LØSNING

«Den usynlige hjelperen»

Høsten 2019 lanserte vi konseptet «Den usynlige hjelper´n» som inneholdt film, uttak for sosiale medier og artikler som beskriver hvilke tjenester og fordeler proffkundene får fra Byggmakker. Gjennom bruk av humor og gjenkjennelige situasjoner for proffen, ønsket vi å lage filmer med stoppeffekt.

Gjennom tre korte og morsomme filmer får håndverkeren indirekte vite alt om Tekniske Tjenester, Dokumentasjon og Forskrifter, samt Logistikk og Transport - som er noen av de mange tjenestene Byggmakker kan hjelpe proffkundene med. For uttaket laget vi et taktisk annonseringsløp for sosiale medier med retargeting, som gjorde at kundene gjennom en interaksjon med annonsene enten fikk se nedklipp av annonsene og/eller ble ledet inn til Byggmakkers digitale univers av relevante fagartikler.

På denne måten ønsket vi å etablere Byggmakker som den «Den usynlige hjelperen». Slik sikrer Byggmakker at proffkundene fortsetter å fokusere på å være tilstede på byggeplassen og å hjelpe sluttkunden.

– Det har vært utrolig gøy å jobbe innsiktfult og kreativt med Nucleus med en tydelig markedsføringskampanje direkte mot en svært viktig kundegruppe for oss, «håndverker´n». I Byggmakker har vi stort fokus på å skape en effektiv hverdag for våre proffkunder, og da gjelder det å tenke kvalitet i alt vi gjør. Både kampanjen, tilbakemeldingen fra eksisterende og nye kunder, samt samarbeidet med Nucleus besvarer dette, sier markedssjef Line Tranberg i Byggmakker.

RESULTAT

Bedre kjennskap og nye kunder

Byggmakker Proff har jevn og god trafikk til nettsider og Facebook-gruppen sin i det daglige kommunikasjonsarbeidet. Ved å lage en kampanje som direkte snakket, og som målrettet seg mot deres viktigste kunder skapte vi gode resultater med både flere kunder, bedre kjennskap og lengre lesetid på artikler.

I alle fasene av kampanjen A/B-testet vi bilde vs. video og resultatene viste at video fungerte klart best.

– Det var gøy å se at til tross for at vi optimaliserte mot ThruPlays (videofullføringer), så oppnådde vi en del lenkeklikk til nettsiden fra videoannonsene. Dette kan tyde på at de humoristiske filmene ble opplevd som engasjerende og relevante for målgruppen, sier Cathrine Hofland, Head of Media i Nucleus.

Cahtrine hofland sitter ved et bord og smiler
FORNØYD MED RESULTATENE: Cathrine på distribusjon

– Vi har jobbet med Byggmakker i mange år, der vi leverer alt fra generell og strategisk rådgivning til innholdsproduksjon. Denne gangen fikk vi bidra med et helhetlig kommunikasjonskonsept. Byggmakker gjør denne jobben hver dag gjennom hardt og dedikert arbeid for kundene sine. Det er vi stolt av å være en del av, sier seniorrådgiver Leif Iversen.

147.071 mennesker nådd
112.087 visninger av hele filmen

Se kampanjefilmen her:

Kunde

Byggmakker

Tjenester

Samarbeidspartnere