En annerledes jul

Fjorårets jul ble en litt annerledes jul. Derfor tenkte også menge alternativt når det gjelder julegavene. Vi fikk det ærefulle oppdraget med å utvikle julekampanjen for Leger Uten Grenser.
Snurr film!
BAKGRUNN

De som har alt

Leger Uten Grenser er en global organisasjon og hadde i 2019 flere enn 60.000 ansatte og prosjekter i over 70 land. Arbeidet går ut på å gi medisinsk nødhjelp til de som trenger det mest og å hjelpe mennesker som er rammet av krig, konflikt og katastrofer.

Siden mars har Nucleus jobbet tett med teamet i Leger Uten Grenser og årets julekampanje. Målsettingen var klar: Hvordan få bedrifter og forbrukere til å kjøpe julegavene sine fra Leger Uten Grenser. Vår hypotese var at folk flest ikke helt vet hva de skal ønske seg til jul eller hva de skal gi til de som tilsynelatende har alt. Det viste seg raskt at hypotesen stemte. Sammen med Kantar gjennomførte vi en undersøkelse der 57 % svarte at det er vanskelig å vite hva de skal gi i julegave til familie og venner, samtidig som 58 % synes det er vanskelig å vite hva de skal ønske seg til jul. I tillegg svarte 46% at de får gaver de ikke ønsker seg eller trenger til jul. Det kom også frem at mange er positive til at deres respektive arbeidsgiver gir penger til veldedig formål fremfor å gi de ansatte gaver. Dette bekreftet vårt utgangspunkt da vi startet idéarbeidet og kom frem til årets konsept; Vi har det vi trenger.

leger uten grenser og nucleus med en meters avstand på kontorene i wergelandsveien 7
SOMMERLIG JULEPLANLEGGING: Å lage kampanjer tar tid. Her fra sommerens oppstartsmøte.
GJENNOMFØRING

Synlighet på flere flater

Løsningen ble en filmdrevet kampanje. Filmens idé tok utgangspunkt i det overordnede konseptuelle budskapet: vi har det vi trenger. Ideen var enkel, men effektiv.

Leger Uten Grenser kontaktet givere via sitt nettverk og vi fikk seks frivillige som ville stille opp som skuespillere i årets kampanje. Stor takk til Allister, Aurora, Henrik, Liv, Mobin, Astrid og legen Fride!

Kampanjen hadde prelansering i oktober, og i november startet kampanjen for fullt. En av forutsetningene for å lykkes var å oppnå god rekkevidde og synlighet i kampanjeperioden. Vi endte opp med å være til stede på følgende flater: Snapchat, Facebook, Instagram, utendørs, podcast, betalt søk, Google display, YouTube, DM, nyhetsbrev og kinolerettet. I tillegg ønsket Leger Uten Grenser å nå bedrifter for å påvirke de til å tenke nytt når de i år skal gi sine ansatte årets julegaver. Derfor er kampanjen også vist på LinkedIn med eget budskap rettet mot bedrifter og bedriftsledere.

– For bedrift er det viktig å være tidlig ute for å påvirke valget av formål i bedriftene, sier Camilla Hamre, digitalansvarlig Næringsliv hos Leger Uten Grenser.

Nucleus sto for idé og art direction, foto- og filmproduksjon, PR-uttak, bistand til strategi for sosiale medier, bistand til landingsside, DM og design av julekort.

mockup av hvordan annonsene så ut på ulike flate, her fra mobil og desktop leger uten grenser julegave nucleus
UTTAK: Her fra annonsene på henholdsvis mobil og desktop.
leger uten grenser på adshells clear channel oslo by
HENRIK HAR FÅTT NOK SOKKER: Og hele byen får vite om det.
RESULTAT

Gaver til de som trenger det

Resultatene er foreløpig (red.anm.: desember 2020) kjempegode. Det er per nå solgt julekort for over 3,8 million kroner – penger som uavkortet går til vaksinasjon av de som trenger det aller mest, sier Jenny Kjus Skaret, Digital Fundraising Specialisthos Leger Uten Grenser.

Facebook er den digitale push-kanalen som har gått best.

Søk (organisk og betalt sammenlagt) er viktigst av alle kanaler, etterfulgt av direktetrafikk. Facebook er den kanalen som har generert flest salg til den rimeligste prisen. Dette er ikke overraskende, siden Facebook er den digitale kanalen der man når ut til flest i målgruppen og annonseprisene ofte er relativt lave. Betalt søk er kanalen med best ROI – på over 4.

– Disse resultatene viser en over 50% økning i omsetning av julekort. Det er vi selvsagt fornøyde med, sier Skaret.

Vi er stolte og glade for samarbeidet med Leger Uten Grenser og det vi ønsker oss aller mest til jul, er at alle vil gi en julegave med mening i år.

50 % økning i omsetning
2,9 millioner kroner i solgte julekort

Kampanjeside: https://legerutengrenser.no/julegave/

julekortet som følger med gaven
GOD JUL: Julekortet fra Leger Uten Grenser
mari amundsen westby legger på plass et julekort under innspilling
ROLLEKONFLIKT: Prosjektleder og scenearbeider Mari Amundsen Westby

Kunde

Leger Uten Grenser

Tjenester