Leger Uten Grenser er en global organisasjon og hadde i 2019 flere enn 60.000 ansatte og prosjekter i over 70 land. Arbeidet går ut på å gi medisinsk nødhjelp til de som trenger det mest og å hjelpe mennesker som er rammet av krig, konflikt og katastrofer.
Siden mars har Nucleus jobbet tett med teamet i Leger Uten Grenser og årets julekampanje. Målsettingen var klar: Hvordan få bedrifter og forbrukere til å kjøpe julegavene sine fra Leger Uten Grenser. Vår hypotese var at folk flest ikke helt vet hva de skal ønske seg til jul eller hva de skal gi til de som tilsynelatende har alt. Det viste seg raskt at hypotesen stemte. Sammen med Kantar gjennomførte vi en undersøkelse der 57 % svarte at det er vanskelig å vite hva de skal gi i julegave til familie og venner, samtidig som 58 % synes det er vanskelig å vite hva de skal ønske seg til jul. I tillegg svarte 46% at de får gaver de ikke ønsker seg eller trenger til jul. Det kom også frem at mange er positive til at deres respektive arbeidsgiver gir penger til veldedig formål fremfor å gi de ansatte gaver. Dette bekreftet vårt utgangspunkt da vi startet idéarbeidet og kom frem til årets konsept; Vi har det vi trenger.