En rykende fersk rapport om kaffe og bærekraft

Hvordan jobber et lite lokalt kaffebrenneri med bærekraft og ansvarlighet nasjonalt og globalt? Det fikk vi i oppdrag å formidle for familiebedriften Kjeldsberg Kaffe.
Bakgrunn

Utfordringer i kaffeindustrien

Kaffe er verdens nest største handelsvare etter oljen. Den produseres i land med store økonomiske og sosiale utfordringer, og mer enn hundre millioner mennesker er involvert i verdikjeden.

Et bærekraftig skifte er derfor forventet av investorer, kunder, og forbrukere og er avgjørende for konkurransedyktigheten til kaffeprodusentene. I 2020 visste man samtidig at åpenhetsloven ville bli innført i nær fremtid.

Seks kvinner står foran et bygg i Guatemala.
Kjeldsberg Kaffe samarbeider blant annet med et kvinnekooperativ i Guatemala. De jobber med å forberede økonomien og rettighetene for småbøndene i sitt lokalmiljø. Foto: Kjeldsberg Kaffe.
Oppdraget

Kjeldsbergs første bærekraftsrapport

Nucleus fikk i oppgave å lage kaffebrenneriets aller første bærekraftsrapport basert på satsingsområdene i ansvarsstrategien til Kjeldsberg Kaffe:

  • Ansvarlig og transparent leverandørkjede
  • Sirkulære løsninger
  • Klimanøytral produksjon og distribusjon
  • Redusert miljøpåvirkning i leverandørkjeden
  • En attraktiv arbeidsgiver

Innholdet skulle handle like mye om utfordringer og forbedringspotensial som ambisjoner, prestasjoner og tiltak.

– Rapporten er ikke et virkemiddel for å markedsføre positivt arbeid. Innholdet gir et realistisk bilde av utfordringene inne på brenneriet og ute i verden, sier Kine C. Maters Toth, innholdsrådgiver i Nucleus.

Den 49 sider lange rapporten tar for seg utfordringer og løsninger innenfor ansvarlig handel, miljø og mennesker – ute hos kaffebøndene, og på fabrikken i Trondheim.

En stor og viktig oppgave var å samle inn og sammenfatte informasjon fra Kjeldsberg internt, samarbeidspartnere og relevante aktører i inn- og utland.

Kjeldsberg samarbeider blant annet med finske Paulig om innkjøp av all sin sertifiserte kaffe. Sammen har de to kaffehusene en ambisjon om å ha enda bedre kontakt med farmene i landene de henter kaffen sin fra.

Med oss på laget hadde vi Cecilie Kjeldsberg som bidro med førstehåndskunnskap kunnskap om sin egen familiebedrift kombinert med en sterk lidenskap for likestilling og bærekraft.

«Sammen med Nucleus laget vi Kjeldsberg Kaffe sin første bærekraftsrapport. Det betød at hele strukturen måtte bygges fra bunn, og mye ny tekst måtte produseres. Nucleus utviklet innholdet med glans og satt seg raskt inn i nye ukjente temaer. Vi jobbet også svært godt sammen, og jeg var takknemlig for fleksibiliteten i hektiske perioder». – Cecilie Kjeldsberg, Better Living Projects

Stabile arbeidskontrakter og anstendige arbeidsforhold er en viktig del av FNs bærekraftsmål. I rapporten til Kjeldsberg kan du lese om den lokale kaffeprodusentens viktige rolle i det store bildet. Foto: Kjeldsberg Kaffe.
Resultat

Les rapporten og bli inspirert

Kjeldsberg Kaffe er et lite brenneri med store ambisjoner for sin egen virksomhet og bransje. Jobben vår var å formidle planene, målene, arbeidet og historiene på en lettfattet måte i en visuelt innbydende innpakning med kundens signatur.

– En rapport trenger ikke å være kjedelig lesning forbeholdt ett format. Bruker du spalteplassen kreativt og variert blir innholdet interessant for flere og relevant for andre typer uttak.

– Vi vet også at medvirkning er viktig for å skape eierskap og stolthet til arbeidet og produktet blant de ansatte. I rapporten kan du blant annet lese historien om Bergljot som har jobbet hos Kjeldsberg i snart 30 år, forteller Kine.

Se (og les gjerne) rapporten her.

Nucleus sto for produksjon av rapporten, fra planlegging og distribusjon til innhold og design – i samarbeid med Cecilie Kjeldsberg og Kjeldsberg Kaffe.