Nucleus fikk i oppgave å lage kaffebrenneriets aller første bærekraftsrapport basert på satsingsområdene i ansvarsstrategien til Kjeldsberg Kaffe:
- Ansvarlig og transparent leverandørkjede
- Klimanøytral produksjon og distribusjon
- Redusert miljøpåvirkning i leverandørkjeden
- En attraktiv arbeidsgiver
Innholdet skulle handle like mye om utfordringer og forbedringspotensial som ambisjoner, prestasjoner og tiltak.
– Rapporten er ikke et virkemiddel for å markedsføre positivt arbeid. Innholdet gir et realistisk bilde av utfordringene inne på brenneriet og ute i verden, sier Kine C. Maters Toth, innholdsrådgiver i Nucleus.
Den 49 sider lange rapporten tar for seg utfordringer og løsninger innenfor ansvarlig handel, miljø og mennesker – ute hos kaffebøndene, og på fabrikken i Trondheim.
En stor og viktig oppgave var å samle inn og sammenfatte informasjon fra Kjeldsberg internt, samarbeidspartnere og relevante aktører i inn- og utland.
Kjeldsberg samarbeider blant annet med finske Paulig om innkjøp av all sin sertifiserte kaffe. Sammen har de to kaffehusene en ambisjon om å ha enda bedre kontakt med farmene i landene de henter kaffen sin fra.
Med oss på laget hadde vi Cecilie Kjeldsberg som bidro med førstehåndskunnskap kunnskap om sin egen familiebedrift kombinert med en sterk lidenskap for likestilling og bærekraft.
«Sammen med Nucleus laget vi Kjeldsberg Kaffe sin første bærekraftsrapport. Det betød at hele strukturen måtte bygges fra bunn, og mye ny tekst måtte produseres. Nucleus utviklet innholdet med glans og satt seg raskt inn i nye ukjente temaer. Vi jobbet også svært godt sammen, og jeg var takknemlig for fleksibiliteten i hektiske perioder». – Cecilie Kjeldsberg, Better Living Projects