Byggmakker Team Proff henvender seg til håndverkeren, med målsetningen om å få dem med på laget som livslange partnere. Ved siden av å drive dag-til-dag-levering av produkter og tjenester til byggmestere landet rundt, ønsket de i denne sammenhengen å ta ansvar på vegne av bransjen. Innsikt viste nemlig at markedet opplevede en vekst i antall forespørsler og med det et behov for flere faglærte innen byggfag. Samtidig så de en sviktende rekruttering hos ungdommen. Sammen med Nucleus ønsket de å utvikle et konsept som viste frem fordelene ved byggfag til ungdommen, samtidig som de selv ønsket å ta en posisjon i bransjen ved å knytte bånd til fremtidens håndverkere.
Engasjerte fremtidens byggmestere
Etterspørsel etter ungdommen
Lek, moro og distribusjon
Svaret ble Lærlinglekene. Med lærlinger som hovedmålgruppe utviklet vi et arrangement avholdt på ulike Byggmakker-varehus helt fra Bodø i nord til Bergen i vest. I samarbeid med 12 av Byggmakkers leverandører reiste vi landet rundt med ulike praktiske og teoretiske oppgaver fra hver leverandør. Vinnerne av lekene fikk naturligvis en premie i form av gavekort på verktøy hos sin lokale Byggmakker. Deltakerne var elever ved bygg- og anleggsteknikk, samt lærlinger i lokale håndverkerbedrifter.
Ved siden av konseptutviklingen ble oppgaven til Nucleus å kommunisere dette ut til Byggmakker Team Proff sine interessenter via egne nettsider, Facebook og bransjemedia. Vi produserte tekst, bilder og film fra de ulike varehusene på Norgesturen. Innholdet ble så tatt ut gjennom annonser fra Byggmakker Team Proffs Facebook-side, med annonser rettet mot Team Proffs målgrupper, og geo-targeting for et ekstra trykk mot de ulike butikkenes nedslagsfelt.
Tettere relasjoner
I alt deltok det omtrent 600 elever og lærlinger på de åtte arrangementene vi hadde. I tillegg bidro vi til at Byggmakker knyttet en tettere relasjon til sine proffkunder, leverandører og lokale forretninger, i tillegg til lærlingene.
Både det tekstuelle og visuelle innholdet ble godt tatt imot. Med en imponerende CPC nådde innholdet ut til over 225.000 mennesker, spredt over hele landet. Vi fikk over 4000 lenkeklikk til artiklene og over 6500 videovisninger på filmene. Lærlinglekene bidro til at Byggmakker satte lærlingene på kartet, og resulterte i en tettere relasjon mellom de ufaglærte og faglærte. Over hele landet ble Byggmakker kjent med lokale lærlinger, og var det en ting Byggmakker selv lærte av Lærlinglekene, så er det at vi går en lys håndverkerfremtid i møte.