I mai 2020 fikk Bymiljøetaten (BYM) en bestilling fra byrådsavdelingen for miljø og samferdsel (MOS) om å sette i gang tiltak for å begrense bruken av kollektivtransport og bil på grunn av Corona-pandemien. Målgruppen var de innbyggerne som vanligvis ikke bruker sykkelen, der terskelen til gjengjeld var lav med tanke på utstyr, reisevei og holdning.
Innsikt viste oss at Oslo kommune har gjort en omfattende jobb med sykkelveinettet de siste årene, og at andelen som mener Oslo er en god by å sykle i har mer enn doblet seg fra 2014. I tillegg viser undersøkelser at Oslos befolkning har god tilgang til en sykkel (84%).
Løsningen ble et overbærende kommunikasjonskonsept som skulle oppfordre til å fortsette dugnaden i pandemitider, men denne gangen med sykkel som verktøy. Budskapet ble enkelt og lettfattelig: «Gjør det for Oslo – ett tråkk av gangen». Dette er den siste delen av en tredelt kampanje som Nucleus har utarbeidet. Les mer om de andre to delene; pop up-sykkelverksted og Wayfinding.