I mai 2020 fikk Bymiljøetaten (BYM) en bestilling fra byrådsavdelingen for miljø og samferdsel (MOS) om å sette i gang tiltak for å begrense bruken av kollektivtransport og bil på grunn av Corona-pandemien. Målgruppen var de innbyggerne som vanligvis ikke bruker sykkelen, men der terskelen til gjengjeld ikke var veldig høy med tanke på utstyr, reisevei og holdninger.
Før vi satt i gang med oppdraget gjorde vi et grundig arbeid med innsikt, og fant ut at andelen som mener Oslo er en god by å sykle i har mer enn doblet seg fra 2014. I tillegg viser undersøkelser at Oslos befolkning har god tilgang til en sykkel (84%). Denne innsikten, og den omfattende jobbe nOslo kommune allerede hadde gjort for å forbedre sykkelveinettet, gjorde at vi mente det var mulig å endre innbyggernes reisevaner med de riktige grepene.
Løsningen ble et overordnet kommunikasjonskonsept som skulle oppfordre til å fortsette dugnaden i pandemitider, men denne gangen med sykkel som verktøy. Budskapet ble enkelt og lettfattelig: «Gjør det for Oslo – Ett tråkk av gangen».