Mørket kommer – bruk refleks

Trygg Trafikk ga Nucleus i oppdrag å utvikle et konsept som kunne tas ut i forbindelse med den årlige Refleksdagen.
Se filmen!
OPPDRAG

De usynlige

Refleks redder liv, og i de fleste hjem finnes det flere reflekser enn personer. Likevel er det altfor mange som ikke bruker refleks. Trygg Trafikk vet at refleks er viktig for å unngå ulykker – spesielt på kvelds- og vinterstid.

Så hvorfor bruker vi dem ikke? Innsikten viser at vi ofte glemmer det, eller bare dropper det fordi vi tror vi blir sett i mørket.

Trygg Trafikk ga Nucleus i oppdrag å lage en treårig kampanje som skulle øke oppmerksomheten rundt temaet refleks. Samtidig skulle den årlige Refleksdagen endres fra en analog og fysisk markering til en årlig, digital happening.

bakhodet til en skuespillerinne fra filmene om refleksdagen trygg trafikk
PÅ FLUKT: Uttak fra et av kampanjens filmuttak.
LØSNING

Mørket kommer

Vi hentet inspirasjon fra skrekkfilmsjangeren og populærkulturen, og skapte konseptet «Mørket kommer». Med et konsept som spiller på filmatiske referanse og skrekkfilmsjangeren ønsket vi å lage innhold som fanget seerne og fikk frem budskapet på en overraskende måte – som du husker.

For å holde kampanjen digital, lokal og personlig skapte vi et Snapchat-geofilter inspirert av 80-talls skrekkfilm-look, som gjorde Trygg Trafikk til den første ideelle organisasjon i Norge med geofilter.

Hoveduttaket ble gjort med kampanjefilm lignende en fiktiv norsk filmtrailer. Filmen fanget raskt interessen fra seerne i sosiale medier, og opprettholdt spenningen frem til avslutningen hvor budskapet ble presentert på en minneverdig måte.

Hvert år ble det også gjort PR-uttak som støttet kampanjen og skapte oppmerksomhet om bruken av refleks i de tradisjonelle mediene. Uttakene ble gjort i forbindelse med refleksdagen og sørget for at temaet refleks ble satt på dagsorden før lansering i sosiale medier.

Se filmen her:

tre snapchatannonser satt ved siden av hverandre
RELEVANT STØTTE: Kampanjen gikk også sin seiersgang på Snapchat.
RESULTAT

Blir et fjerde år

Resultatene var over all forventning, og kampanjen oppnådde stor suksess i sosiale medier. Totalt for 2019 og 2020 oppnådde vi over 3,6 millioner eksponeringer på Facebook, Instagram og YouTube, begge årene med et begrenset budsjett. På Snapchat fikk vi totalt over 6 millioner eksponeringer, og ble sett av over 1,6 millioner unike brukere over to år.

I det første året oppnådde Trygg Trafikk i kampanjeperioden totalt 360 nyhetsartikler om refleks, hvor flere av artiklene var i riksmediene. Totalt over tre år nådde vi over 37 000 000 lesere.

Og viktigere; kunden var så fornøyd med konseptet at det også ble videreført til et fjerde år, med mulighet for videreføring av «Mørket kommer» også etter det.