REMA 1000 Hjerteligaen – håndball for alle

Hvordan rekruttere enda flere barn med tilretteleggingsbehov til håndballen? Løsningen ble REMA 1000 Hjerteligaen, ny landingsside og en helt egen dokumentarserie.
Bakgrunn

Håndball for alle

I dag er mange av spillerne med tilretteleggingsbehov over 18 år og godt voksne. Norges Håndballforbund ønsker å nå ut til barn og unge, slik at det blir flere rene barnelag i klubbene. Derfor var det viktig å synliggjøre blant annet hvor du finner ditt nærmeste lag, at du kan komme på prøvetrening til din lokale klubb og hvordan det er å være en del av et lag. Mot klubbene var det også viktig å trekke frem den økonomiske bistanden de ville få fra NHF ved å delta i satsningen.

Tilrettelagt håndball er for alle som har behov for ekstra tilrettelegging i hverdagen, og som ønsker og trenger et slikt tilbud. Håndball er og skal være for alle, uansett hvor i landet du bor. Det finnes omkring 78 klubber og over 100 lag som tilrettelegger aktivitet for barn og unge voksne med utviklingshemming. Ambisjonen er at enda flere klubber skal starte opp lag.

Oppdrag

Historisk satsing på bredde i håndballen

Håndball tilrettelagt for barn med funksjonshemming var et ukjent tilbud for mange i målgruppen – barn, foreldre og klubber. Håndballforbundet ønsket å belyse tilbudet og motivere flere barn til å delta og klubber til å starte opp lag.

Med REMA 1000 som samarbeidspartner og sponsor på banen, ble målet for rekrutteringsprosjektet å øke synligheten rundt håndballtilbudet. Det ble satt i gang både en intern og ekstern kampanje, tiltakene ble basert på innsikt.

For å løse behovet for flere klubber som starter opp nye lag, frivillige som bistår i rekrutteringsarbeidet og ikke minst spillere som ønsker å prøvespille håndball, ble løsningen nytt navn og logo. I tillegg ble det utviklet en digital verktøykasse, som klubbene kan benytte i rekrutteringsarbeidet, en ny landingsside og en egen dokumentarserie om Miniheltene i Kragerø. Serien gir et innblikk i en håndballhverdag som er preget av samhold, vennskap og glede.

Trener i Kragerø, Fredrik Brubakken, forteller at dokumentarserien er en unik mulighet til å vise at dette er et tilbud for mange.

– Jeg tror dessverre at alt for få kjenner til at dette finnes. Jeg er veldig stolt over at Kragerø har blitt plukket ut til å være med i dokumentarserien, og jeg er utrolig glad for at både utøverne, foreldre og støttespillere er så begeistret og ønsker å være med. De vet jo hvor mye glede dette gir, for utøvere, men også for støttespillere rundt. Det at vi nå kan formidle dette ut til andre, både eksternt og internt i håndballfamilien, er helt fantastisk.

Miniheltene i angrep.
Ekte mestring: I serien følger vi «Miniheltene» på veien til deres første håndballkamp under landsturneringen i Kristiansand. Se hele dokumentarserien her. Foto: PLAN-B
En glad rødfarge preger den nye logoen til Hjerteligaen.
Tilrettelagt håndball i ny drakt: Nucleus står bak logo og navn for REMA 1000 Hjerteligaen, som en del av rekrutteringskampanjenfor tilrettelagt håndball.
Løsning

REMA 1000 Hjerteligaen og Miniheltene

REMA 1000 Hjerteligaen

TH-serien, som er forkortelsen for tilrettelagt håndball, fikk navnet REMA 1000 Hjerteligaen. Nucleus står bak visuell profil, ny skreddersydd landingsside med visuelt innhold, nytt design og oppdatert informasjon. Annonser ble også spredt i sosiale medier for å øke synligheten for Hjerteligaen og drive rekruttering.

Bli bedre kjent med REMA 1000 hjerteligaen her.

Miniheltene

Etter idé fra Nucleus ble også dokumentarserien om Miniheltene fra Kragerø til i samarbeid med PLAN-B, Norges Håndballforbund og REMA 1000. Her får vi et innblikk i deres håndballhverdag som er preget av samhold, vennskap og ekte idrettsglede. Serien viser gleden, lagfølelsen, nye vennskap og små og store oppturer, men også utfordringene de møter.

– Jobben som er lagt ned med synliggjøring av Norges Håndballforbund sitt arbeid for inkludering av barn, ungdom og voksene med tilretteleggingsbehov har vært et utrolig givende arbeid så langt. Dokumentarserien om miniheltene har gått viralt i sosiale medier og kan sjarmere de fleste. Nå blir det spennende å se om jobben som legges ned gir ønsket resultat med økt rekruttering, sier prosjektleder Eva Storbråten.