«Ta beltesjekken»

Da Trygg Trafikk for andre året på rad ønsket en kreativ kampanje med mål om å styrke kunnskapen rundt sikring av barn i bil, snudde Nucleus om rollene.
Se film her!
OPPDRAG

Å bryte gjennom lydmuren

Å bruke setebelte er viktig, både for voksne og for barn. Trygg Trafikk jobber mot et nullvisjonsmål i antall dødsulykker i trafikken, og sikring av barn i bil er utrolig viktig både for å opprettholde dette målet, samt begrense skadene ved eventuelle ulykker.

Sammen med If Forsikring ønsker de å øke bevisstheten blant foreldre om festing av setebelte på barn i bil. Oppdraget ble en setebeltekampanje rettet mot foreldre til barn over fire år, med ønske om å på kort sikt øke kunnskapen blant målgruppen, og sørge for atferdsendring på lang sikt.

Innsikt viste oss at foreldre fra før av blir eksponert for mye innhold som på sitt vis skal vise dem hvordan å være best mulig forelder i mange ulike sammenhenger. For å bryte gjennom lydmuren valgte vi å kommunisere enkelt, emosjonelt og raskt.

utsnitt fra filmen om stramt belte
HUSK: Beltet skal være stramt
utsnitt fra filmen om beltesjekken
IKKE GODKJENT: Tykk kåpe grunnlag for strykkarakter.
LØSNING

«Ta beltesjekken»

Vi lagde konseptet «Ta beltesjekken». Tanken var å forenkle sikkerhetsreglene ved setebelte i enkle og informative budskap. Strategien ble å opplyse målgruppen, først gjennom fortjente medier, etterfulgt av filmer på sosiale medier (Snapchat) som skulle skape gjenkjennelse og et ønske om å lære mer (swipe up).

Ideen ble å snu om på rollene mellom foreldre og barn, der barnet plutselig stilte krav om «hvordan feste setebelte» til foreldrene. I tillegg ønsket vi å overdramatisere rollen, slik at humorelementet kom pekefingeren i forkjøpet.

Vi gjennomførte en tre ukers kampanjeperiode på sosiale medier, med et parallelt løp i fortjente medier. Med filmene på lur begynte utformingen av pressemeldinger basert på innsikt om målgruppen og deres forhold til trafikksikkerhet. Som underlag for hele kampanjen utviklet vi en egen landingsside, med utfyllende informasjon om setebelte og trafikksikkerhet.

facebook-annonser trygg trafikk beltesjekken
På Facebook: Annonsene for kampanjen.
snapchat og fb story annonser
STORIES: I 9:16-formatet fungerte annonsene for FB-stories og Snapchat.
RESULTAT

Økt trafikksikkerhet

Resultatene overgikk alle målsetninger. Kampanjen ble omtalt hele 32 ganger i norske medier og vi oppnådde 1,5 millioner visninger på Snapchat, Instagram og Facebook – der 25 000 klikket seg videre til landingssidene. Vi gjennomførte undersøkelser for å bekrefte det tallene indikerte, og svarene var ensidige: økt bevissthet, økt kunnskap og påvirket atferd.

Resultatene fra undersøkelsen gjennomført én måned etter at kampanjen var over viser at 26% av målgruppen husker kampanjen. Samtidig sier 46% av målgruppen at kampanjen styrket kunnskapen, mens 57% snakket om økt bevissthet knyttet til sikring av barn i bil.

Aller viktigst er resultatet knyttet til atferdsendring; 61% forteller at kampanjen har gjort det mer sannsynlig at de vil gjøre beltesjekken i fremtiden.

collage av pr klipp for kampanjen
NASJONALT SOM LOKALT: Dekningen av kampanjen.
VIDEO

Se hvor stramt beltet skal være:

Les om fjorårets løsning for sikring av barn i bil her: Noen kamper er verdt å ta

Kunde

Trygg Trafikk

Samarbeidspartnere