Tillitsanalysen: Har din virksomhet tillit?

Tillitsanalysen er et helt nytt strategisk verktøy for kommuniktører, strateger og merkevareansvarlige. For første gang får man innsikt i hva som faktisk påvirker tilliten til en virksomhet eller merkevare.
Bakgrunn

Hva er tilllit?

Stadig flere virksomheter måler tillit for å øke innsikten i egen og konkurrenters posisjon. Samtidig brukes ordet tillit stadig mer i den offentlige debatten, men ofte uten at avsender eller omverdenen har et avklart forhold til hva det betyr. I forskningslitteraturen er det bred enighet.

«Tillit gis når vi er villige til å stole på andres evne og vilje til å ta gode avgjørelser på våre vegne; Et avklart forhold til det ukjente.»

I hverdagen er det en haug av øyeblikk der vi faktisk lar andre ta beslutningene for oss. Vi legger tillit i Apples hender når de veileder oss til å godkjenne nye oppdateringer, vi stoler på at IKEA har et system som fungerer når vi må bytte varer, og vi strekker oss økonomisk til det ytterste når vi investerer i en bolig, med tillit til bankens ord.

I mange år har omdømme vært det sentrale måleparametret for merkevarer og virksomheter sin posisjon i Norge, og fremover vil omdømme fortsatt være en viktig parameter. Men når målt tillit likevel får mer plass i forskningslitteraturen, og stadig flere store virksomheter måler tillit, er det viktig å etablere gode måleverktøy.

Løsning

Tillitsanalysen

Tillitsanalysen er nettopp et måleverktøy for å forstå hva som gir folk tillit til virksomheter i Norge.

I samarbeid med analysebyrået Perceptor og Norstat, har vi etablert et verktøy som tydelig viser bestanddelene av tillitsdyktigheten til en virksomhet. Basert på en undersøkelse med over 3000 respondenter har vi identifisert de 32 viktigste driverne for tillit til virksomheter i den norske befolkningen. For første gang får man innsikt i hva som faktisk påvirker tilliten til en virksomhet.

Og resultatene kan virksomheten bruke til å skreddersy strategiske og operative planer.

Vil du vite mer om Tillitsanalysen?

Gå til tillitsanalysen.no.

Ta kontakt med Leif Iversen eller Thoralf Granerød hvis du lurer på noe!

To menn i sort dress og hvit skjorte som smiler inn i kameraet med grønne trær og gressplen i bakgrunnen.
Seniorrådgiver Leif Iversen og seniorrådgiver Thoralf Granerød presenterer gjerne Tillitsanalysen for de virksomhetene som ønsker å vurdere verktøyet.