Stadig flere virksomheter måler tillit for å øke innsikten i egen og konkurrenters posisjon. Samtidig brukes ordet tillit stadig mer i den offentlige debatten, men ofte uten at avsender eller omverdenen har et avklart forhold til hva det betyr. I forskningslitteraturen er det bred enighet.
«Tillit gis når vi er villige til å stole på andres evne og vilje til å ta gode avgjørelser på våre vegne; Et avklart forhold til det ukjente.»
I hverdagen er det en haug av øyeblikk der vi faktisk lar andre ta beslutningene for oss. Vi legger tillit i Apples hender når de veileder oss til å godkjenne nye oppdateringer, vi stoler på at IKEA har et system som fungerer når vi må bytte varer, og vi strekker oss økonomisk til det ytterste når vi investerer i en bolig, med tillit til bankens ord.
I mange år har omdømme vært det sentrale måleparametret for merkevarer og virksomheter sin posisjon i Norge, og fremover vil omdømme fortsatt være en viktig parameter. Men når målt tillit likevel får mer plass i forskningslitteraturen, og stadig flere store virksomheter måler tillit, er det viktig å etablere gode måleverktøy.