Sporveiens oppgradering av Grefsenveien, mellom Storo og Disen, har vært en utfordrende tid for befolkningen i området. I halvannet år var de uten trikk, og når i tillegg utkjøringen til Storokrysset ble stengt for privatbiler måtte 11 000 bilister som daglig kjørte i Grefsenveien finne alternative veier.
Det å ta vekk trikken og samtidig stenge for utkjøring i Storokrysset kan nesten sammenlignes som å fjerne toget og stenge E18 mellom Oslo og Sandvika. Så viktig er Grefsenveien for befolkningen. Det mener seniorrådgiver og prosjektleder Sven Øvergaard i Nucleus.
– Konsekvensene ble mange; få alternative utfartsveier, veiene er jevnt over smale, uoversiktlige og de fleste har ikke fortau. Når alle de som kjørte i Grefsenveien skal inn på disse veiene – skoleveien for flere tusen barn – så engasjerer det både frustrerte bilister og bekymrede foreldre, sier prosjektansvarlig i Nucleus, Sven Øvergaard.