Vellykket lansering førte til langsiktig samarbeid

Da BerryAlloc skulle lansere en ny gulvkolleksjon i Norge, ønsket de bistand fra Nucleus. Lanseringsfilmen ble så vellykket at det endte med et forpliktende langsiktig samarbeid om kommunikasjonstjenester.
Hør professoren!
Bakgrunn

Stor lansering

Gulvtrenden de siste årene har gått fra den klassiske 3-stavsparketten til store og brede bord. BerryAlloc tok trenden på alvor og etter bare 1,5 års utviklingsarbeid, hvor nærmere 30 medarbeidere deltok, presenterte de våren 2019 en prototype på et 30 cm bredt og 240 cm langt bord for byggevarekjedene.

– Tilbakemeldingen fra kjedene var utelukkende positive, sier produkt- og marketing manager Daniel Urvalek.

Over halvparten av alle gulv Berry Alloc solgte i 2019 var lange og brede.

– Berry Alloc er opptatt av å møte et forbrukerbehov, men det er ikke alltid nok. Derfor kontaktet vi Nucleus, for å bistå oss i en større lanseringskampanje for det norske markedet. Nucleus kjenner oss fra før, men viktigst av alt – de kjenner og skjønner byggevarebransjen, sier Urvalek videre.

Daniel Urvalek, som jobber som produkt- og marketing manager i BerryAlloc
Produkt- og marketing manager Daniel Urvalek er veldig fornøyd med lanseringen. Foto: BerryAlloc

Én av utfordringene Nucleus sto ovenfor var å finne en klok måte å lansere den nye kolleksjonen, da BerryAlloc ikke har egne salgskanaler, men selger gjennom byggevarekjedene.

Det ble tidlig bestemt at én av målgruppene for kampanjen skulle være norske boligeiere, fordi de ofte besøker byggevarekjedene, både fysisk og digitalt, for å finne riktig gulv. Den andre målgruppen skulle være de profesjonelle håndverkerne, både fordi de aller fleste har en relasjon til byggevarekjedene, men også fordi de ofte gir råd til norske boligeiere om legging av gulv.

Målet for lanseringen ble å bidra til å etablere Grand Majestic som en ny bestselger i forbrukermarkedet.

Løsning

Filmpromotering gjennom byggevarekjeder

Fordi BerryAlloc selger gulv gjennom byggevarekjedene, var det viktig å lage et kommunikasjonskonsept som kjedene enkelt kunne benyttes i egne kanaler, samt distribueres i sosiale medier. Kjernen i konseptet som Nucleus utarbeidet ble en «one-take» film som, med glimt i øyet, presenterte den nye gulvkolleksjonen og de seks viktigste egenskapene til det nye gulvet. Egenskapene ble vist frem gjennom egenproduserte informasjonsikoner.

Vi valgte bevisst en karikert «professor» som historieforteller i filmen. Hensikten med det var å fortelle at gulvet var laget av en virksomhet som tar kvalitet på alvor.

Fra hovedfilmen lagde vi seks små-filmer som byggevarekjedene kunne bruke i sosiale medier. De fikk konkrete anbefalinger om hvordan de burde publisere og distribuere både kortfilmene og langfilmen i sosiale medier.

Kjedene fikk også en relevant innholdsartikkel, inkludert miljøbilder, som de kunne benytte på egen nettside og eventuelt spre gjennom sosiale medier.

I forkant av publisering og distribusjon fra byggevarekjedene fikk bransjemedia innen byggevarehandelen tilsendt en pressemelding om lanseringen. På den måten nådde vi ut til de profesjonelle håndverkerne.

vedkubber ryker på grandmmajestic mens infografikk viser at gulvet er ild og vannbestandig
TÅLER MYE: Det var liten fare for å ødelegge produktet under innspillingen.
Resultater

Global lansering

Lanseringen av Grand Majestic ble en umiddelbar suksess, med rekordstort forhåndssalg til byggevarekjedene. Filmen ble vist 21 000 ganger.

25% over budsjett
21000 videovisninger

Tre måneder etter lansering kunne selskapet vise at salget hadde gått i været, med et salg som ble 25 % bedre enn budsjettert. Også hovedkontoret i Belgia likte filmen, og ønsket å bruke den i forbindelse med deres internasjonale lansering.

– Det er alltid inspirerende å jobbe både strategisk og kreativt, og bidra med å styrke merkevaren og å øke salget. Når oppnådde resultater blir så bra at kunden spør om vi kan inngå en samarbeidsavtale om levering av kommunikasjon- og markedstjenester, ja – da må jeg innrømme at vi fikk en ekstra god dag på jobb, sier seniorrådgiver og kundeansvarlig Leif Iversen.

Leif Iversen som er engasjert i et møte, med pc-en foran seg på bordet.
KUNDEANSVARLIG: Seniorrådgiver Leif Iversen.