Hurra Torpedo trengte hvitevarer å spille på. RENAS har tilgang på store mengder. Vi så koblingen og fikset en avtale.
Da årets Tons-lineup ble lansert på senvinteren, tenkte vi med en gang på RENAS. Hurra Torpedo var nemlig på lista.
RENAS sørger nemlig for at bedrifter som produserer eller selger hvitevarer og annen elektronikk, får avfallet håndtert på en miljøvennlig måte når det ikke kan brukes lenger.
Gjennom 1990- og 2000-tallet var Hurra Torpedo et kjent band i Norge, hvor de tok både norske og internasjonale konsertscener med storm. Etter en utsolgt østeuropeisk turné i 2012 måtte trioen legge opp, fordi konsertene gikk på helsa løs. Etter noen sporadiske comeback, var det helt stille mellom 2016 –frem til i sommer.
Tons of Rock markerte et storslått comeback for Hurra Torpedo. Da var det hele ni år siden sist vi hørte Kristopher Schau, Egil Hegerberg og Aslag Guttormsgaard herje med gamle slagere spilt på komfyrer, frysere og andre hvitevarer.
Men hvor skulle de få alle hvitevarene de trengte til comebacket?
Etter en prat med bandets representanter, tok RENAS kontakt med samarbeidspartneren sin Revac, gjenvinningsanlegget som holder til i Revetal utenfor Tønsberg. Her kommer det årlig inn over 50 000 tonn hvitevarer og annet elektronisk avfall til gjenvinning. Sammen ble vi enige om at RENAS og Revac leverer hvitevarer til konserten og henter dem tilbake til gjenvinning etterpå.
– På den måten sørger vi for at bandet kan spille på hvitevarer der alle miljøskadelige stoffer er fjernet før bruk. Etter konserten blir hvitevarene hentet tilbake, gjenvunnet og gjort om til nye produkter, forteller Anja Ronesen, PR- og kommunikasjonssjef i RENAS.
Bandet var i slutten av mars innom Revac for å plukke ut hvitevarer de kan øve på frem mot konserten. Der fikk de en sikkerhetsdemonstrasjon og kort omvisning, før utplukkingen fant sted. Besøket fikk stor oppmerksomhet både i lokal og nasjonal presse, blant annet NRK og TV2.
Besøket resulterte i flere filmuttak til en kampanjeperiode på våren, blant annet en quiz der folk skulle gjette hvilke hvitevarer bandet spiller på. Premien var billetter til Tons of Rock-fredagen, da Hurra Torpedo skulle i aksjon.
Særlig quizen ble en stor suksess, med over 8000 respondenter.
I annonseperioden for quizen hadde RENAS 238 prosent høyere trafikk på LinkedIn, Facebook og Instagram, sammenlignet med perioden like før. Quizen hadde en CTR på 9,45, som er veldig høyt.
På selve festivaldagen var Nucleus til stede for å dokumentere konserten og lage en ny runde med innhold som viser prosjektet fra A til Å. Dette resulterte i videosnutter for både organisk og betalt innhold i sosiale medier.
Videoene nådde 100.000 personer i målgruppen, og fikk 400.000 visninger totalt. Dette er 22 prosent større rekkevidde og 175 prosent flere visninger enn under vårens kampanjeperiode. Det betyr at prosjektet fortsatt fanger folks interesse.
– Prosjektet viser at vi er flinke til å utnytte mulighetene når de dukker opp. Med både PR, quiz, andre SoMe-poster og filmprosjekt på selve festivaldagen, vil jeg si vi fikk vist bredden i det vi kan levere, sier innholdsrådgiver i Nucleus, Audun Fegran Kopperud. Han har ledet prosjektet fra byråets side.