IMDi + Nucleus

Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) har valgt Nucleus som sitt nye kommunikasjonsbyrå.

– Konkurransene om disse kundene er knallhard, og vi investerer mye tid og energi i en anbudsleveranse vi har trua på, men det er aldri noen garantier. Da er det ekstra gøy og betyr ekstra mye for oss å vinne, sier Emilie Valebjørg, seniorrådgiver i Nucleus.
I konkurranse med fire andre sterke byråer, var det Nucleus som trakk det lengste strået da IMDi (Integrerings- og mangfoldsdirektoratet) hadde bestemt seg.
IMDi ønsket seg en totalleverandør av reklame- og kommunikasjonstjenester for å nå ut til sine målgrupper.
Med den nye avtalen skal Nucleus levere rådgivning, konsept- og idéutvikling, kampanjer og innhold. Oppdraget krever hele bredden av byrået, og teamet gleder seg til å ta fatt på oppgavene som venter.
Valebjørg er særlig fornøyd med at Nucleus kom best ut på oppdragsforståelsen. Hun mener det gir grobunn for et godt samarbeid i tiden som kommer.
– Vi forstår hvordan hverdagen i et direktorat fungerer, samtidig som vi klarer å utfordre dem. Selv om vi har jobbet med IMDi tidligere, er vi alltid spente før vi går i gang med et stort og nytt oppdrag. Men jeg tror dette blir veldig bra, sier hun.

Verdifull erfaring fra tidligere
Nucleus jobbet med IMDi i 2021 på en kampanje hvor oppgaven var å få flere innvandrere på norsktrening. Dette er et lavterskeltilbud som flere frivillige organisasjoner tilbyr. Innsiktsarbeidet var omfattende, og kampanjen ble oversatt til flere språk.
– Dette var et prosjekt vi elsket å jobbe med, og det er positivt at vi har jobbet sammen før, sier Valebjørg.
Oppdraget ga verdifull læring om hva som skiller IMDi fra andre kunder. Det tar vi med oss inn i det nye oppdraget.
– IMDis målgrupper er svært heterogene, med ulike kulturelle koder og referanser. Nettopp derfor holder vi fast ved arbeidsmåten vår, som er laget for å møte folk på deres premisser. Det krever tett samarbeid med kunden og et bredt sammensatt team fra oss, sier Valebjørg.
Konkurransen er omtalt i både KOM24 og Kampanje. Her sier kommunikasjonssjef i IMDi, Christina Strand:
– De (Nucleus red.anm) har hele pakken, både strategisk kompetanse og kreative løsninger. De har god forståelse for hvordan det offentlige fungerer og for mangfoldsspørsmål, som er viktig for oss. Vi er trygge på at det er en god match.