Bli trygg i møte med media

Å møte media på en overbevisende og tillitsvekkende måte kommer ikke av seg selv. Det krever grundige forberedelser og trening.

– God mediehåndtering handler om flere faktorer, som medieforståelse, svarteknikker, kroppsspråk og gode budskap. Men det aller viktigste er å føle seg trygg – og for å bli trygg, må du øve, sier Øystein Berntzen, seniorrådgiver og fagansvarlig for medietreninger i Nucleus.
Han har over 20 års erfaring fra bransjen, både som rådgiver, pressekontakt og medietrener for virksomheter som er avhengige av å nå gjennom hos media med budskapet sitt.
Nucleus holder jevnlig medietreninger for alle typer virksomheter – alt fra private selskaper til offentlige etater og organisasjoner.
«Å trene før du møter media er et must»
Slik gjennomføres en medietrening
– Å trene før du møter media er et «must», enten saken er vanskelig eller positiv, og uansett om du er erfaren eller nybegynner. Alle som uttaler seg til media bør øve, og de som gjør det ofte bør også trene regelmessig, sier Øystein.
Felles for alle treninger er at de består av en teoridel og en praktisk økt. Deltakerne får prøve seg foran kamera og får umiddelbar tilbakemelding på videoopptakene.
Det er viktig at scenariet og intervjusettingen vi trener i, oppleves som relevant. Derfor skreddersyr vi medietreningen til hver enkelt virksomhet og deltakernes behov.

Mestringsfølelse i fokus
I teoridelen får deltakerne konkrete metoder og verktøy som de tar i bruk i den praktiske treningen. De blir trenet foran kamera og gjennom gjentatte intervjurunder og evalueringer opplever de aller fleste en bratt læringskurve.
De minst erfarne får ofte raskt en sterk mestringsfølelse, mens de erfarne får muligheten til å løfte seg enda et nivå.
– Det viktigste du skal sitte igjen med etter medietreningen, er en økt mestringsfølelse. Vi har lykkes når kundene våre går ut døra tryggere enn da de kom, sier Øystein.
Øysteins råd til talspersoner:
- Øv! Gjerne før du trenger det. Når journalisten ringer med den vanskelige saken, er det for sent.
- Se muligheter. Et intervju er ikke bare en trussel. Det er en mulighet tilfor å nå gjennom med ditt budskapet ditt.
- Forbered deg. Bestem deg på forhånd for de to eller tre budskapene du vil få frem.
- Stå på budskapene dine. Du eier svarene dine selv. Hold fast ved budskapene dine, slik at du får sagt det du vil si.
Ønsker du å stille bedre forberedt til neste møte med media?
Ta kontakt for å en prat.
