Watts Up North

Mens søringene svettet over strømregninga, sto Billy Strøm trygt i nord med et godt råd: Reis hjem – dere har jo så mye sol i sør. Kanskje på tide å bruke den?

Kunde Norgeseliten
Tjenester
  • Film
  • Nettsider
  • Kampanje
  • Design

Høsten 2022 sto Norge midt i en strømkrise få hadde opplevd tidligere. Innføringen av nye EU-reguleringer, sammen med strukturelle flaskehalser i kraftnettet, førte til ekstreme forskjeller i strømprisene mellom landsdelene. Mens sørnorske husstander slet med skyhøye priser, nøt folk i nord langt billigere energi. Denne geografiske ubalansen skapte frustrasjon og debatt, og behovet for mer selvforsynt energi ble akutt – både for husholdninger og næringsliv.

Samtidig var markedet for solenergi i vekst, men preget av konservativ og teknisk kommunikasjon. Lite visste forbrukerne om hvor godt solceller faktisk fungerer i norske forhold, spesielt i mørkere måneder. Og med en kampanjeperiode lagt til vinterhalvåret – vanligvis dødens dal for solcelleinvesteringer – ble det klart at det trengtes en uvanlig løsning for en uvanlig situasjon.

Over­spennings­vernet

Innsikt

I et stillestående kommunikasjonslandskap var det rom for å gå utradisjonelt til verks. I en tid der mange aktører forholdt seg tause, lå muligheten der til å ta eierskap til hele solenergikategorien. Med utgangspunkt i folks frustrasjon og engasjement, og med humor som virkemiddel, ønsket Berggård Amundsen og Norgeseliten å sette seg selv på kartet, bokstavelig talt, som aktøren med løsningen i en energipolarisert nasjon.

Konsept

Kampanjen tok form som en satirisk nyhetsdokumentar. Her ble vi introdusert for «Overspenningsvernet» – en fiktiv borgergruppe fra Nord-Norge, ledet av karakteren Billy Strøm, som forsøkte å beskytte sine lave strømpriser mot migrerende søringer. Historien om en gryende energiborgerkrig ble fortalt med glimt i øyet, og med solceller som fredstilbud.

Gjennom korte videoer, artikler og egne profiler i sosiale medier, ble et univers skapt som både underholdt og informerte. Bak humoren lå et tydelig budskap: Med solceller fra Berggård Amundsen og Norgeseliten kunne folk ta kontroll over egen energifremtid – uavhengig av om de bodde i nord eller sør.