Musikken forsterker opplevelser, følelser, minner, trivsel, kundeopplevelser – og omsetning. I beinhard konkurranse mot stillhet og generiske melodier jaktet TONO på en kreativ idé som viser musikkens verdi.
Våren 2023 lanserte vi kommunikasjonskonseptet «Musikken som forsterker opplevelsen» og bakgrunnsmusikkavisen musikkenforsterker.no.
Her kan du lese historier om artister, butikkansatte, reklamefilmskapere, bareiere, komponister, frisører og andre ildsjeler som forteller hva TONO-musikken og medlemskapet betyr for dem.
Målet med kommunikasjonskonseptet er å øke kjennskap, bygge relasjoner og formidle kunnskap om TONO-musikken som verdiskaper.
Bakgrunnsmusikkavis: Slik ser innholdsuniverset «Musikken som forsterker opplevelsen» ut.
I starten var det viktig for oss å treffe ulike målgrupper med relevant kommunikasjon kombinert med innhold som skaper oppmerksomhet, blant annet gjennom å portrettere artister og låtskrivere som har et forhold til TONO.
På musikkenforsterker.no blir du bedre kjent med folkekjære musikere som Trygve Skaug, Emelie Hollow, Synne Vo, Ramón og Beharie.
«Å ha TONO i ryggen betyr mye, både for meg og den norske musikkbransjen. Det er fint med et stødig organ som alltid er på låtskrivernes side» – Emelie Hollow, artist og låtskrive
– Dette er den første konserten på min Joker-turné, spøkte Beharie til de frammøtte, før han dro i gang med første låt.
I juni 2023 spilte han opp til intimkonsert på Joker Risteigen på Kongsberg. Butikken var den heldige utvalgte av 192 virksomheter som ble nominert i konkurransen om å få en minikonsert i overraskelsesgave.
Kampanjen «Vinn en konsert» er et av flere tiltak som er gjort for å forsterke opplevelsen av musikk i ulike settinger. Konserten ble dokumentert med en film og en artikkel som adresserer at norske matbutikker ikke spiller bakgrunnsmusikk.
Se filmen fra da Joker Risteigen på Kongsberg fikk besøk av Spellemannsprisvinner Beharie.
Kampanjen har resultert i målbare resultater som viser en økt interesse og kjennskap til TONO blant relevante målgrupper.
I løpet av 2023 fikk vi 46 455 unike brukere og 52 476 sidevisninger på musikkenforsterker.no. Siden genererte også 1396 klikk videre til TONO.no.
Annonsene våre fikk hele 6 millioner visninger totalt, og bransjen som så annonsene flest ganger var varehandel.
I en undersøkelse kan vi lese at kampanjen har hatt en særlig positiv påvirkning på næringsdrivende innen butikk, servering og overnatting, der flesteparten sier de ville valgt TONO, ved behov for bakgrunnsmusikk i sine lokaler.
«Det handler om å gi tilbake til både menneskene bak musikken og til å bidra til et mangfoldig og rikt kulturliv i Norge» – Trygve Skaug, artist, låtskriver og poet