Rom for opplevelser

Ett konsept med et helt hav av muligheter.

Kunde Bori
År 2023

Bakgrunn

Boligbyggerlaget BORI har sitt hovedsete på Romerike. Undersøkelser viste likevel at merkevarekjennskapen på hjemmebane kun var på omkring 46 prosent. Det vil BORI endre.

«Ambisjonene er høyere for hjemmeregionen vår. For å kommunisere de ulike delene av virksomheten vår har vi tidligere operert med flere løsrevne konsepter. Nå ønsket vi å fremstå som mer helhetlig og trengte en kreativ ramme som ga oss retning.»

Henriette Carstensen
Markedssjef, BORI

Dette var utgangspunktet som førte frem til kommunikasjonskonseptet Rom for opplevelser.

Et helhetlig konsept fremfor mange løsrevne kreative konsepter kan løfte merkevarekjennskapen. Rom for opplevelser er både produktnært og gir en utømmelig kilde til uttak.

Løsning

Med Rom for opplevelser har BORI fått et konsept som både er produktnært og menneskenært. Det bidrar til den ønskede retningen, men er likevel ingen tvangstrøye fordi det rommer mye.

– BORI forvalter og bygger boliger for folk flest. Med Rom for opplevelser ønsker vi å koble BORI på opplevelsene som kommer av både hverdag og av fest. Konseptet er sånn sett utømmelig når det gjelder kreative ideer og uttak. Samtidig kan konseptet brukes i kommunikasjon av praktiske og taktiske budskap, sier kreativ rådgiver i Nucleus, Petter Herming.

I forbindelse med lanseringen ble det laget en merkevarefilm. Her får publikum opplevelsen av å komme hjem. Opplevelsen kan være så mangt, og derfor ble det laget et stort antall ulike uttak som skulle treffe gitte målgrupper.

– Bak dørstokken kan du være utmattet, gå på trynet, kjenne på nederlag, møte gråtende barn og hunder som har gjort sitt fornødne på gulvet. Likevel har selve hjemkomsten et positivt fortegn for de aller fleste, forteller Joachim Foss Rønning, som har skrevet og regissert.

– Idéen om en film med hjemkomst som tema kom litt av seg selv. Vi ville spille på opplevelsene vi har hjemme, og ønsket spesielt en historie som fokuserte på alle de små opp- og nedturene som utgjør selve livet, forteller Herming. Han berømmer kunden for et godt samarbeid, og for å ha tillit til de kreative grepene som ble tatt underveis.

BORI Brandfilm

Resultater

– Vi har fått akkurat det vi ønsket oss! Vi har gitt BORI-merkevaren en solid plattform som allerede har resultert i flere underkonsepter. Jeg har stor tro på at dette kan gi oss et solid hopp i merkevarekjennskap.

Et eksempel på dette er Opplevelsen av en støttespiller, en kampanje for forretningsfører-delen av BORI. Et annet eksempel er Opplevelsen av noe smartere, som viser frem BORIs satsning på grønn rehabilitering.

Opplevelsen av en støttespiller er en av de mange kreative uttakene fra kommunikasjonskonseptet.

Merkevarefilmen distribueres nasjonalt i alle kanaler. Filmen ble også sett av over 14000 mennesker på kino i Romerike.

– Jeg har fått inn folk på jobbintervju som fortalte at de hadde sett filmen på kino, så dette har fungert for oss på flere måter, avslutter Carstensen.