Tillit til IKEA

Nucleus leverte sommeren 2023 en omfattende tillitsanalyse for IKEA. Gjennom dybdeintervjuer og kvantitative undersøkelser har Nucleus kartlagt nordmenns tillit til IKEA, og kommet med konkrete anbefalinger for hvordan selskapet kan styrke sin posisjon i det norske markedet.

Kunde IKEA
År 2023
Tjenester

Bakgrunnen for oppdraget var at IKEA ønsket en dypere forståelse av driverne bak tillit, og hva som skal til for å styrke tilliten til selskapet ytterligere. IKEA forvalter en imponerende merkevare, og høy tillit i markedet er ett av flere viktige momenter for å ivareta merkevareposisjonen.

«Vi er veldig fornøyde med samarbeidet med Nucleus. De har levert en grundig og innsiktsfull analyse, som gir oss et solid grunnlag for å jobbe videre med tillitsbyggende tiltak.»

Helene Løken
Kommunikasjonsdirektør i IKEA Norge

Bygger tillit til IKEA

Gjennom Tillitsanalysen har Nucleus kartlagt de viktigste driverne for tillit til IKEA, og identifisert konkrete forbedringsområder. Funnene ble presentert for IKEA sin kommunikasjonsavdeling på et strategiseminar.

– IKEA scorer jevnt over høyt på tillit blant norske forbrukere. De har en svært sterk posisjon med en andreplass på vår måling over norske merkevarers tillitsstyrke. I analysen har vi pekt på konkrete tiltak både for å beholde posisjonen og videreutvikle den, sier Axel Revheim, forretningsutvikler og kundeansvarlig for IKEA i Nucleus.

Tillitsanalysen er et verktøy utviklet av Nucleus for å hjelpe virksomheter med å forstå og styrke sin tillit i markedet. Basert på et metodeverktøy, utvikles spesifikke og konkret planer for hvordan virksomheter kan bygge tillit over tid.

– Vi er stolte over å få jobbe med en så viktig samfunnsaktør som IKEA. Tillit er avgjørende for alle virksomheter, og vi er glade for å få være en partner i deres tillitsarbeid, sier Revheim.

Les mer om Tililtsanalysen her.